Przejazdy kolejowe to miejsca, w których bezpieczeństwo jest kluczowe, a ich prawidłowe użytkowanie ma ogromne znaczenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Czasami mogą występować sytuacje, które zmuszają kierowców do podjęcia awaryjnych działań, takich jak wyłamanie rogatek. W artykule przedstawiamy informacje na temat tych zdarzeń oraz instrukcje dotyczące postępowania w sytuacjach kryzysowych.
Wyłamanie rogatek na przejeździe kolejowym jest dozwolone wyłącznie w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia, kiedy nie ma innych możliwości opuszczenia tego miejsca. Przykładem może być sytuacja, w której pojazd utknął pomiędzy zamkniętymi zaporami, a zbliżający się pociąg stwarza bezpośrednie niebezpieczeństwo. W takiej chwili kluczowe staje się zachowanie zimnej krwi i podjęcie szybkich decyzji, które mogą uratować życie.
W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej należy postępować według określonych kroków. Na początku warto ocenić sytuację i sprawdzić, czy istnieje możliwość opuszczenia przejazdu na pobocze lub cofnięcie pojazdu. Jeżeli nie ma takiej opcji, a pociąg się zbliża, należy wyłamać rogatki, co można zrobić, używając pojazdu. Warto wiedzieć, że rogatki są zaprojektowane tak, żeby łatwo się łamały przy uderzeniu. Po tej czynności trzeba niezwłocznie przekazać informacje o zdarzeniu odpowiednim służbom za pośrednictwem numeru alarmowego.
Na każdym przejeździe kolejowym dostępna jest żółta naklejka zawierająca kluczowe informacje, takie jak numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe. W sytuacji zagrożenia wystarczy przekazać te dane dyspozytorowi, aby skutecznie zatrzymać ruch pociągów. Przypomina się jednocześnie, że wjazd na przejazd kolejowy przy zamkniętych rogatkach stanowi skrajne naruszenie przepisów i może prowadzić do tragicznych skutków. Dlatego istotne jest, by zachować najwyższą ostrożność i ściśle przestrzegać zasad bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.
Źródło: Policja Siedlce
Oceń: Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych: Wyłamanie rogatek w sytuacjach awaryjnych
Zobacz Także